Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z perfumami, możesz poczuć się nieco zagubiony/zagubiona w gąszczu nowych pojęć. Aby Ci pomóc, przygotowaliśmy słowniczek perfum. Poznaj pierwszych 10 pojęć!
1. Piramida zapachowa
Odniesienie do piramidy znajdziemy praktycznie w każdym opisie perfum. To wielkie ułatwienie dla klientów przy wyborze zapachów. Piramida pozwala lepiej zrozumieć ich istotę – przede wszystkim rozwoju w czasie, bo każdą z nut cechuje inny czas utleniania i działania.
nuta głowy – zwana także nutą otwarcia, to zapachy najbardziej lotne, które odparowują w kilka minut po aplikacji. To ten zapach będziemy czuć najsilniej zaraz po użyciu, stąd ma ogromne znaczenie przy wyborze i sprzedaży perfum. W skład nuty głowy wchodzą głównie cytrusy, inne owoce oraz zioła.
nuta serca – zwana także środkową lub serdeczną, tworzy rdzeń zapachu i jest wyczuwalna przez kilka godzin. Ten akord zawiera zazwyczaj zapachy korzenne i kwiatowe i jest mniej intensywny niż nuta głowy.
nuta bazy – jest najcięższa, najbardziej długotrwała, gdyż tworzą ją substancje o najmniejszym poziomie lotności. Baza nie jest zbyt intensywna, ale nadaje charakter kompozycji. W akordzie bazowym wykorzystywane są takie substancje, jak piżmo, ambra, żywice leśne czy cywet.
2. Flanker
To po prostu odświeżona, zmodyfikowana wersja perfum, zwykle takich, które zyskały szerokie uznanie na rynku. Nawiązują one do nazwy pierwowzoru, lecz mają zmienioną kompozycję (często bardzo luźno odnoszącą się do oryginału). Flankery wykorzystują sukces swoich poprzedników. Przykładem może być np. CK One, którego letnia, wakacyjna wersja wydawana jest co roku.
3. Pillar
To przeciwieństwo flankera, czyli zapach oryginalny, stanowiący rodzaj pierwowzoru do którego odwołują się kolejne wersje. Zdarza się, że pillar jest mniej popularny niż jego modyfikacje. Przykładem może być YSL Opium. Dopiero jego subtelniejsza wersja Opium Black okazała się perfumeryjnym sukcesem.
4. Blotter
To pasek z papieru lub tekturki, który służy do testowania perfum. Blotter stanowi stałe wyposażenie praktycznie każdej perfumerii. Pozwala na wstępne sprawdzenie wielu zapachów, bez konieczności aplikacji ich na skórę. Gdy zapach naniesiony na blotter spodoba nam się, powinniśmy sprawdzić, jak zachowa się na naszym ciele.
5. Dekant
To po prostu odlewka perfum. Pojęcie to jest jednak zarezerwowane dla oryginalnych perfum, które przelewamy do mniejszych nieoryginalnych pojemniczków. Dekant pełni rolę próbki perfum, choć zwykle zawiera nieco więcej wonnego płynu.
6. Faktis
To atrapa flakonu perfum zwykle większych rozmiarów niż te przeznaczone do sprzedaży. Faktis jest wykorzystywany jako dekoracja na przykład w witrynie sklepowej. Co może nieco rozczarować, nie jest on wypełniony perfumami, a jedynie płynem o takiej samej barwie, jak perfumy. Pomimo tego, dzięki precyzyjnemu odwzorowaniu detali flakonu faktis bywa przedmiotem pożądania dla wielu amatorów wonności.
7. Koncentracja
Zwana także zaperfumowaniem, to po prostu procentowa zawartość olejków zapachowych w pachnącym płynie. Ma ona kluczowe znaczenie dla trwałości zapachu. Najwięcej olejków mają kolejno: ekstrakty perfum (44-60%), perfumy (15-43%), wody perfumowane (10-20%), wody toaletowe (5-15%), wody kolońskie (3-8%) i wody odświeżające (1-3%).
8. Projekcja
Używając terminologii wojskowej to siła rażenia perfum, ich oddziaływania na otoczenie. Perfumy o małej projekcji są wyczuwalne jedynie dla nas lub przy bliskim kontakcie (tzw. bliskoskórne). Perfumy o dużej projekcji wręcz rozlewają się po pomieszczeniu i mogą być wyczuwalne ze znacznej odległości.
9. Signature scent
To zapachowy znak rozpoznawczy danej osoby, swoisty aromatyczny podpis. Signature scent to perfumy, których używasz tak często, że pozwalają innym„skojarzyć” Cię po zapachu.
10. Smellfie
To selfie z perfumami, zazwyczaj wyraz radości i dumy z nowego flakonika. Wiele takich fotek – ze wspaniałymi blogerkami – możecie zobaczyć na naszym Instagramie.